Cukier i tłuszcz

Nie znoszę tłustego jedzenia i prawie nigdy nie jadam słodkich rzeczy. Jeśli to powiedzenie do ciebie pasuje, to zadaj sobie pytanie, czy nigdy nie jadasz cukierków, biszkoptów, pasztetu, parówek, czekolady, lodów, chipsów? We wszystkich tych produktach jest bardzo dużo – myląco dużo – tłuszczy. Przyczyną, dla której sądzimy, że spożywamy mało tłuszczu jest to, że większość pokarmów kupujemy już w stanie gotowym. Nie widzimy prostych produktów i nie zdajemy sobie sprawy z dominującej roli tłuszczu w czekoladzie (około 40% tłuszczu) czy ciastkach (około 30% tłuszczu).

Jeśli zaś chodzi o cukier, to wystarczy podzielić jego ilość dostępną w ciągu roku na brytyjskim rynku, by zorientować się, że każdy z nas zjada od czterech do pięciu uncji dziennie (120-160 g). I znowu nie są to łyżeczki cukru wziętego z torebki czy cukierniczki. Cukier jest w płatkach, dżemie, słodkich napojach, daniach z owoców, jogurtach, puddingach mlecznych. Oczywiście zawierają one i inne składniki. Niektóre z nich są ważnym źródłem minerałów – płatki, owoce, jogurt czy mięso. Ale fakt pozostaje faktem, że jedząc tak dużo kalorii zawartych w cukrach i tłuszczach, spożywamy mniej innych produktów, zawierających ważniejsze minerały.

Wyniki badań Krajowego Instytutu Żywności (National Food Survey) jasno pokazują, że niezależnie od tego, co nam się wydaje i co myślimy o obżarstwie ery wiktoriańskiej, to zjadamy więcej cukru i tłustego jedzenia niż dawniej (za wyjątkiem garstki bogaczy).

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>