Fluoryd w wodzie

W międzyczasie każdy z nas otrzymuje nieco fluorydu każdego dnia. Woda jest tu znacznie ważniejszym źródłem niż jedzenie, ale jego zawartość różni się znacznie w zależności od regionu. W Wielkiej Brytanii może to być każda ilość nie przekraczająca sześciu części na milion. Jeśli wypijesz około litra wody (lub pochodnego napoju) dziennie, uzyskasz w ten sposób około 5 mg fluorydu – zależnie od tego, gdzie mieszkasz.

Największą ilość fluorydu zawiera herbata, zwłaszcza chińska. Kochający herbatę Brytyjczycy uzyskują w ten sposób około 3 mg dziennie zakładając, że wypiją sześć filiżanek mocnej herbaty.

Owoce morza są jedynym innym rodzajem jedzenia, zawierającym fluor, chociaż wiele tych produktów zawiera minimalne ilości. Dzienny dopływ fluorydu jest więc bardzo różny. Ludzie nie pijący herbaty, zamieszkujący na obszarach o jego niskiej zawartości nie otrzymują go praktycznie w ogóle, podczas gdy mieszkańcy regionów, gdzie występuje on obficie mogą otrzymać około 8 mg dziennie.

Dzieci z obszarów o niskiej zawartości fluoru mogą częściej cierpieć na próchnicę zębów, ale poza tym symptomem nie możemy jeszcze dzisiaj wyrokować, ile fluoru powinniśmy dziennie spożywać, ani kiedy możliwy jest jego niedobór.

Proponowane dodawanie fluoru do wody spowodowałoby, że jego dzienna dawka wzrosłaby o około jeden miligram. Jeśli ilość fluoru wzrośnie zaledwie o parę części na milion, spowoduje to już pojawienie się przebarwienia na zębach osób pijących tę wodę. Zmiana koloru zębów staje się bardziej widoczna wraz ze wzrostem zawartości fluoru. Białe plamy stają się brązowymi, paskowatymi śladami, a zęby stają się szorstkie i pokryte dziurkami. Przebarwienie jest nieodwracalne.

Wrażliwość zębów na przebarwienie zależy od cech osobniczych. Poza wspomnianą, prawdopodobną tendencją do próchnicy zębów, nie znamy innych znaków niedoboru. W obecnej sytuacji możemy pominąć problem spożywania fluorydu, jeśli nasza lokalna woda i picie herbaty dają nam około 5 mg dziennie. Każda jedna część fluorydu na milion w naszej wodzie to około 1 mg fluorydu na dzień zakładając, że wypijemy 1 litr wody. Każda filiżanka herbaty to około 1/3 mg (z samej herbaty). Im mocniejszą zaparzymy herbatę, tym większe stężenie fluoru.

Żadne. Chyba, że weźmiemy pod uwagę dyskutowane dodawanie fluorydu do wody. Ewentualne działanie fluoru pomagające uniknąć utraty siły kości, związanej z wiekiem, nie zostało dotąd potwierdzone. Potwierdzono natomiast szkodliwe działanie małych nawet ,,przedawkowań” fluoru.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>