FOSFOR

Jest on blisko powiązany z wapniem. Zarówno jeśli chodzi o funkcję, jak i sposób dostawania się do organizmu. Jeśli chodzi o ilość w organizmie, to ustępuje tylko wapniowi: u dorosłej osoby jest to 600-900 g fosforu. Tak, jak w przypadku wapnia, większość znajduje się w kościach – do 85% całości.

Kości i zęby nie mogą rozwijać się i twardnieć bez odpowiedniej ilości fosforu. Ale minerał ten pełni także ważną rolę w zamianie przez organizm jedzenia na energię. Trzecia jego ważna funkcja, to składnik kwasów nukleinowych, protein przenoszących informacje genetyczne z pokolenia na pokolenie.

W Wielkiej Brytanii nie istnieje zalecana dawka dzienna fosforu. Jest go tak wiele w różnych produktach, że niedobór tego minerału jest praktycznie niemożliwy. Uważa się, że dziennie przyjmujemy około 1500 mg. Sugestie Amerykanów są następujące:

Okoliczności niedoboru. Antacydy (lekarstwa na niestrawność) łączą się w jedzeniu z fosforem i organizm nie może z niego korzystać. Częste używanie tego typu lekarstw może spowodować niedobór fosforu. W normalnych warunkach niedobór praktycznie nie występuje.

Jeśli w jedzeniu nie będzie go wystarczająco dużo, organizm użyje fosfor zawarty w kościach, aby spożytkować go gdzie indziej. Rezultatem będzie osłabienie kości i zahamowanie wzrostu u dzieci. Osłabione kości sprawiają ból, zwłaszcza dźwigając nasze ciało.

Jak otrzymać odpowiednią ilość fosforu. Jest obecny w prawie wszystkich produktach i nie musimy się specjalnie starać, żeby go otrzymać. Tak jak w przypadku wapnia, najbogatsze źródła to: nabiał, mięso, ryby i jajka.

Poza fosforem naturalnym jest jeszcze zawarty w jedzeniu fosfor dodawany w procesie przetwórczym. Proszek do pieczenia, kwasek fosforowy w zimnych napojach, polifosfaty, które zapobiegają wyciekaniu wody z szynki i kurczaków mrożonych, sole emulsyjne w serze. Wszystkie te dodatki to 10% fosforu ekstra. Terapeutyczne zastosowanie fosforu. Żadne. Jakiekolwiek dodatkowe dawki zachwiałyby równowagę fosfor – wapń, który występuje w dużo mniejszych ilościach.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>