MAGNEZ

Wszystkie komórki człowieka go zawierają, w sumie w organizmie zdrowego dorosłego człowieka jest go około 25 g. Z tego około 60% znajduje się w kościach, gdzie jest on prawdopodobnie magazynowany i użyty, gdy tylko pojawi się niedobór.

Magnez jest jednym z minerałów „naciskających spust”: jest niezbędny do rozpoczęcia się pewnych reakcji i razem z wapniem i potasem odgrywa ważną rolę w utrzymaniu równowagi komórkowej. Nie znamy jednak na razie dokładnej jego roli w tym procesie. Nasza wiedza o magnezie opiera się głównie na symptomach spowodowanych jego brakiem.

W społeczeństwach dobrobytu całkowity jego brak jest rzadkością. Jednakże zainteresowanie magnezem zostało spowodwane faktem, że ludzie którzy zmarli na atak serca mieli go mniej w mięśniu sercowym niż ci, którzy zmarli z innej przyczyny. Jeśli dodamy do tego, że śmierć z powodu ataku serca jest rzadsza na terenach, na których występuje twarda woda (zawierająca m.in. więcej magnezu), to nie zdziwi nas, iż sugeruje się spożywanie jego większej ilości w celu zapobieżenia chorobom serca. Teorii tej brak jednak dowodów. Niski poziom magnezu może być równie dobrze rezultatem, co przyczyną choroby serca.

W związku z brakiem, nie istnieje zalecana dzienna dawka magnezu w Wielkiej Brytanii. W Ameryce zaleca się 350 mg mężczyznom, 300 mg kobietom i 450 mg kobietom w okresie ciąży i karmienia piersią. Uznaje się, że przeciętny Brytyjczyk uzyskuje od 200 do 400 mg dziennie z produktów naturalnych – dane nieco niewyraźne. Nie wiemy też, ile magnezu zawartego w jedzeniu jest przyswajanych przez organizm – prawdopodobnie około jednej trzeciej.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>