Okoliczności niedoborów wpania

Możemy wyodrębnić co najmniej kilka przyczyn niedoboru wapnia, odpowiedzialnego za ważne funkcje życiowe.

– 1. Jego brak w jedzeniu – jeśli odżywiamy się produktami ubogimi w wapń. Nie istnieje wiele bogatych źródeł wapnia, ale jest wiele produktów, które dodają nieco wapnia do naszej diety. Zawartość wapnia w wodzie zależy od regionu. Woda może więc być zarówno ważnym, jak i żadnym jego źródłem. Tereny, na których występuje twarda woda, mają wyższą zawartość wapnia. Osoba pijąca wodę z gleb wapiennych i kredowych uzyskuje dziennie około 200 mg wapnia. Woda miękka z regionów ziem torfowych na ogół dostarcza za mało wapnia, aby miał on jakąś wartość. Woda w Zjednoczonym Królestwie dostarcza około 75 mg wapnia dziennie.

Ponieważ najwięcej wapnia zawierają produkty nabiałowe, liściaste warzywa i ryby w oleju, zwłaszcza gdy zjadamy ich kości, np. sardynki czy smażone młode rybki – ludzie, którzy zjadają niewiele tych produktów, ryzykują najbardziej. Dotyczy to nie jedzących nabiału wegetarian, ludzi jadających posiłki pozbawione warzyw i tych wszystkich, którzy z jakiegoś powodu jedzą bardzo niewiele.

– 2. Zwiększone zapotrzebowanie związane jest na ogół z ciążą i karmieniem piersią. Kobiety przekazują wówczas znaczne ilości wapnia dziecku. Kobieta w ciąży lub karmiąca może przekazać dziecku do 300 mg wapnia dziennie, niezależnie czy wprowadza go do organizmu więcej, czy nie. Zawsze traci matka, nigdy dziecko.

Także brak ruchu zwiększa zapotrzebowanie na wapń. Ci, którzy więcej niż jeden dzień przeleżą w łóżku, potrzebują go w dodatkowych ilościach. Tracimy wtedy około 200 mg więcej niż normalnie. Także kłopoty emocjonalne uważa się za źródło dodatkowej utraty tego minerału.

Ludzie po operacjach i chorobach potrzebują dodatkowego zastrzyku substancji odżywczych, aby szybciej odzyskać siły. Te substancje to między innymi wapń. Mogą wtedy nastąpić trudności z ich przyjmowaniem przez organizm, a wapń jest szczególnie wrażliwy na zlą absorpcję.

– 3. Zła absorpcja to w przypadku wapnia rzecz normalna. Około trzech czwartych wapnia zawartego w jedzeniu nie jest absorbowanych przez organizm. Absorpcja ma miejsce tylko przy odpowiedniej ilości tlenu i niektórych form dostarczających energii substancji, takich jak glukoza. Nie znamy wszystkich przyczyn słabej absorpcji wapnia, niektóre czynniki są jednak znane.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>