Okoliczności niedoboru chromu

To właśnie proces trawienia cukru wykorzystuje zapasy insuliny z naszego organizmu. Jej braki mogą więc pojawiać się u ludzi jedzących dużo rafinowanego cukru lub u osób, które mają trudności z trawienia cukru, takich jak cukrzycy.

Warto zwrócić uwagę, że naturalne cukry zawarte w miodzie, syropach, surowym cukrze i soku pomarańczowym posiadają już nieco chromu (patrz tabelka obok). Biały cukier natomiast traci prawie cały chrom, który normalnie przyczyniłyby się do jego strawienia.

Produkty oczyszczone tracą większość swego chromu. W zawierającej je diecie występuje niedobór tego metalu. Biały chleb, na przykład, zawiera tylko trzecią część chromu zawartego w ziarnach zbóż. To samo dotyczy płatków śniadaniowych, innych produktów mącznych i białego ryżu (w przeciwieństwie do ryżu brązowego).

Kobiety w ciąży przekazują chrom swoim dzieciom. Zaraz po urodzeniu nasz organizm ma więcej chromu, niż kiedykolwiek w życiu. Odchudzający się, którzy unikają zawierających chrom produktów, takich jak chleb pełnoziarnisty, płatki, orzechy, mięso, skorupiaki powinni uzyskać chrom w inny sposób.

Ubogie w chrom gleby występują zarówno naturalnie, jak i mogą być wynikiem intensywnej uprawy tego samego gatunku zbóż. Rosnące tam zboża nie zawierają chromu, gdyż nie mają skąd go wziąć.

Jak dotąd nie opisano jeszcze symptomów braku chromu. Długoterminowe zaburzenia u cukrzyków i choroby serca bardzo trudno jest złożyć na karb jednej tylko przyczyny, jako że życie dostarcza ich wiele. Jednym z efektów, który przypisuje się brakowi chromu, jest brak tolerancji na alkohol. Wynika to z natychmiastowego dostawania się do krwiobiegu czystego cukru.

Najbogatszym, najprostszym i najlepszym źródłem chromu są drożdże browarnicze. Są one dostępne w pastylkach bądź w formie proszku. Brak jest dokładnych wskazówek odnośnie ilości, którą powinno się „zjeść”, ale mała, regularna dzienna dawka byłaby sensowna.

Obecnie metody mierzenia zawartości chromu w produktach żywnościowych nie są zupełnie satysfakcjonujące. Nie pokazują one, ile chromu występuje w formie przyswajalnej dla naszego organizmu. Mimo to, następujące produkty uznaje się za zawierające użyteczny chrom:

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>