Okoliczności niedoboru kobaltu

Z tego, co dziś wiadomo, niedobór kobaltu oznacza też niedobór witaminy B12. Witamina ta odgrywa ważną rolę przy wielu funkcjach organizmu, takich jak produkcja nowych tkanek, czerwonych ciałek krwi, szpiku kostnego, wzrost, metaboliza, czy stan zdrowia systemu nerwowego, wzroku i umysłu. Narażeni na brak witaminy B12 są zwłaszcza absolutni wegetarianie (weganie), ponieważ znajduje się ona prawie wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Jeśli jednak zadbają oni o umieszczenie w swojej diecie ekstraktu drożdży, wegetariańskich przypraw i innych dodatków, to nie muszą się martwić. Powodu do zmartwień nie mają też wszyscy jedzący nabiał lub jajka.

Niemożność przyswojenia witaminy B12 pojawia się u osób z tak zwanym „czynnikiem wewnętrznym”, którym brakuje odpowiednich kwasów żołądkowych i jelitowych. Rezultatem jest złośliwa anemia, którą leczy się obecnie zastrzykami z witaminą B12.

Nie znamy dzisiaj symptomów niedoboru kobaltu nie związanych z brakiem witaminy B12. Jak otrzymać odpowiednią ilość kobaltu. Jak już pisaliśmy powyżej, uzyskanie odpowiedniej ilości wita- miny B12 gwarantuje odpowiedni dopływ kobaltu. Tyle nasza współczesna wiedza.

Nie istnieją żadne kobaltowe dodatki, ponieważ organizm nie ma z nich żadnego pożytku. Poza tym, pomimo korzystnego wpływu kobaltu, jego nadmiar może być szkodliwy. Reagując z gruczołem tarczycy, zbyt wiele kobaltu może doprowadzić do powstawania wola. W 1966 zanotowano przypadki złej pracy serca u Amerykanów pijących dużo piwa, do którego dodawano kobalt, aby poprawić wygląd pianki. Produkty żywnościowe uniemożliwiają jednak przedawkowanie kobaltu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>