Okoliczności niedoboru magnezu

Słaba absorpcja może być związana z przewlekłą biegunką, chorobą i środkami przeczyszczającymi (co powoduje wydalenie większej ilości płynów). „Mocne” picie także powoduje utratę magnezu.

Spożywanie produktów gotowych do spożycia zmniejsza zawartość magnezu w naszej diecie, ponieważ charakterystyczne składniki tego typu jedzenia – wysoki poziom tłuszczu, cukier, biała mąka, oczyszczone płatki, zimne napoje – praktycznie nie zawierają tego minerału. Mąka pełnoziarnista zawiera do pięciu razy więcej niż mąka biała, polerowanie ryżu, aby stał się biały, usuwa z niego pięć szóstych magnezu. Rafinowana kukurydza, taka jaka używana jest do produkcji płatków kukurydzianych, traci trzy piąte magnezu.

Pierwszym symptomem niedoboru jest apatia, słabość mięśni, depresja, zawroty głowy, nadpobudliwość układu nerwowego kontrolującego mięśnie – np. spazmy i skurcze. Poważniejszy niedobór może doprowadzić do konwulsji w układzie mięśniowo- nerwowym.

Bliski związek pomiędzy magnezem, potasem i wapniem oznacza, że równowaga dwu pozostałych minerałów w organizmie może zostać zachwiana w wyniku niedoboru magnezu. Dlatego między innymi przez tak długi czas nie udawało się wyodrębnić symptomów niedoboru magnezu – pokrywają się one ze znanymi objawami niedoboru wapnia i potasu. W badaniach prowadzonych na zwierzętach wykazano, że brak magnezu powoduje ograniczenie rozwoju nowych tkanek i zużycia protein w organizm.

Jak otrzymać odpowiednią ilość magnezu. Jest on podstawowym składnikiem chlorofilu – dobrym jego źródłem są więc rośliny. Warzywa i płatki dostarczają nam około 70% dziennego napływu magnezu. Jednak także inne nieoczysz- czone produkty go nam dostarczają.

Zawarty w tych produktach kwas pięciofosforowy może zmniejszyć ilość dostępnego magnezu wiążąc się z nim w nierozkładalny związek, który tylko przechodzi przez nasz organizm. Bezmyślne gotowanie warzyw w za dużej ilości wody lub za długo, powoduje przejście ponad połowy magnezu do wody. Powinno się tego unikać lub przynajmniej użyć pozostałą wodę na zupę albo do sosu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>