Okoliczności niedoboru żelaza

Kobiety, w latach kiedy miesiączkują, są najbardziej narażone na niedobór żelaza. Dotyczy to zwłaszcza tych, które mają ciężki okres lub tracą dużo krwi w czasie porodu. Mimo, że kobiety lepiej przyswajają żelazo, często cierpią na anemię, ponieważ rzadko dbają o odpowiednią, żelazową dietę. Niedobór żelaza rzadziej występuje u kobiet biorących doustne środki antykoncepcyjne, które na ogół zmniejszają upływ krwi w czasie miesiączki, częściej zaś u kobiet stosujących domaciczne środki antykoncepcyjne, zwiększające krwawienie w czasie okresu.

W okresie ciąży i karmienia piersią, żelazo w dużych ilościach jest przekazywane dziecku, drastycznie zwiększając zapotrzebowanie matki na ten minerał. Na ogół pojawia się wtedy niedobór, chyba że świadomie próbuje się temu zaradzić. Świadomość tego problemu spowodowała automatyczne zalecanie dodatkowych ilości żelaza w czasie ciąży. Wiele kobiet nie zażywa jednak regularnie przepisanych im środków. Nie zdają sobie sprawy z powagi sytuacji lub uważają, że żelazo powoduje niestrawność i zatwardzenie, które są normalnym następstwem ciąży.

Uboga dieta także prowadzi do niedoboru żelaza. Niewielki budżet nie oznacza tu ubogiej diety z punktu widzenia żelaza, ponieważ wiele tanich produktów jest bogatszych w żelazo: szprotki, wątróbka, czarny pudding (parówka z krwi, łoju i jęczmienia – przyp. tłum.), sardynki. Tymczasem cukier, tłuszcz i inne ciężko strawne potrawy praktycznie nie zawierają żelaza. Ponadto nasza zdolność spożytkowania zostaje obniżona w wyniku braku innych substancji odżywczych. Witamina C zwiększa przy- swajalność żelaza i pozbawiona jej dieta nam nie pomoże. Miedź, której tyle traci się w procesie produkcji gotowych do spożycia towarów jest ważnym współpracownikiem żelaza. Poprawia zarówno jego absorpcję, jak i efektywność działania w organizmie.

Osoby starsze, mieszkające samotnie, jak ustaliły dokładne badania, zaniedbują dietę i mają często niedobór żelaza. Na niedobór żelaza cierpią też często odchudzające się kobiety, jeśli nie umieszczą w swoim programie odpowiednich produktów.

Wegetarianie nie jedzą produktów, z których najlepiej przyswaja się żelazo: mięsa i ryb. Byliby oni bardzo narażeni na jego niedobór, gdyby nie ich świadomość problemu. Naogół dobrze planują oni dopływ żelaza do organizmu. Soja, migdały ekstrakt z drożdży – to najlepsze źródła żelaza. Spożywanie ich dużych ilości, w połączeniu z innymi roślinami o znacznej zawartości żelaza, pomaga wegetarianom przezwyciężyć problem niskiej absorpcji. Poza tym dieta wegetarian jest na ogół bogata w witaminę C i zawiera niewiele protein, obie te okoliczności pomagają przyswajaniu żelaza.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>