Problem odpowiedniego dopływu żelaza

Żelazo jest minerałem, którego rolę doceniono już dawno. Nie rozwiązano jednak problemu dostarczania go organizmowi w odpowiedniej ilości. Panuje zgoda co do faktu, że żelaza brakuje olbrzymiej ilości ludzi, nawet zamożnych.

Wynika to z trzech głównych przyczyn. Po pierwsze, ludzie nie wiedzą w jakich produktach znajduje się dużo i nie wybierają odpowiedniej ilości tych produktów. Po drugie, nasz organizm trudno przyswaja żelazo zawarte w większości produktów. Ogólnie rzecz biorąc, znacznie lepiej przyswajalne jest żelazo pochodzące z mięsa i ryb, niż z produktów roślinnych. Tylko 5% lub nawet mniej może przyswoić nasz organizm z niektórych produktów. 15% stanowi maksimum, które może przyswoić nasz organizm. Zależy to także od cech osobowych, a wewnątrz organizmu, od innych okoliczności.

Problemem przyswajalności żelaza z różnych produktów żywnościowych zajęto się dopiero ostatnio. W 1972 opublikowano wyniki badań udowadniające, że żelazo w formie w jakiej dodawano je do mąki przez ostatnie dwadzieścia lat, aby zrekompensować jego straty w procesie produkcji, jest praktycznie nieprzyswajalne. Tak więc źródło żelaza z mąki, na którym tak długo polegano, okazało się całkowicie iluzją!

Trzecia przyczyna niedoboru związana jest z tym, że aby wyprodukować nową krew organizm potrzebuje naprawdę dużo żelaza. Tak dużo, że trudno otrzymać je z jedzenia. Kobiety, regularnie tracące krew, a także w czasie porodu, często mają niedobór żelaza. Z tego samego powodu zapotrzebowanie na żelazo jest bardzo wysokie w okresie wzrostu. Bardzo ważne jest dostarczenie żelaza dzieciom. Absorpcja żelaza u kobiet jest dwa razy lepsza niż u mężczyzn i wynosi około 14% w przypadku diety nie-wegetariańskiej. Ale popyt i tak może być wyższy.

Liczby te oparte są na ustalonym dziennym zapotrzebowaniu na przyswojone żelazo, a więc około 1/2-1 mg dla osoby dorosłej. Zakłada się więc absorpcję na poziomie 10%. Uważa się, że dzienny dopływ żelaza w Zjednoczonym Królestwie wynosi około 12 mg.

Liczby te byłyby satysfakcjonujące, gdyby nie fakt, że tylko żelazo zawarte w mięsie i rybach jest przyswajane na tym lub nieco wyższym poziomie. Chociaż nasz organizm potrafi zwiększyć przyswajałność żelaza w razie potrzeby, to margines niebezpieczeństwa jest tu bardzo mały, jak na tak ważny czynnik naszego zdrowia.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>