Przedawkowanie sodu

Jest kluczowym elementem w procesach chemicznych naszego organizmu, ale większość osób go nadużywa. Nawet dziesięć razy więcej niż wynoszą nasze potrzeby. Ocenia się, że w Wielkiej Brytanii spożywa się dziennie około 8-12 mg soli, w której jest 40% sodu. W normalnych warunkach nasze dzienne zapotrzebowanie na sód wynosi około 12 mg. Teoretycznie cały jego nadmiar jest usuwany, ale stały dopływ tego nadmiaru nie jest korzystny dla zdrowia. Od wielu lat też zdajemy sobie sprawę, że ludzie cierpiący na nadciśnienie – sygnał, że serce jest przepracowane pompowaniem krwi i zagrożone atakiem lub zawałem – mogą je obniżyć jedząc mniej soli.

W raporcie Krajowego Komitetu Doradczego do Spraw Edukacji Żywienia z 1983 roku mówi się, że tylko jedna osoba na cztery (lub dwie na pięć jeśli zaostrzymy kryteria co do tego, czym jest nadciśnienie) cierpi na nadciśnienie, a zaczyna się to często przed czterdziestką.

Światowa Organizacja Zdrowia zasugerowała, że spożywanie dużych ilości sodu w soli i małej ilości potasu może u ludzi podatnych na nadciśnienie, prowadzić do tego schorzenia. Takich ludzi jest w naszym społeczeństwie około jedna piąta. Biorąc pod uwagę bardzo wysoki współczynnik chorób serca, nawet u całkiem młodych ludzi, dojdziemy do wniosku, że ograniczenie spożycia soli może być jednym ze sposobów na uratowanie życia. Nawet ludzie bardzo aktywni fizycznie nie potrzebują typowej zachodniej dawki soli dziennie. Krajowy Komitet Doradczy cytuje kalkulację, że gdyby człowiek jadł zaledwie 3 g soli dziennie mniej, to w sposób zdecydowany zmniejszyłaby się umieralność spowodowana nadciśnieniem. Zmniejszając zużycie soli o połowę, można dojść do akceptowanego poziomu. W tym celu należy wykonać trzy posunięcia:

– 1. Zmniejsz ilość soli dodawaną do jedzenia w domu. Trzeba po prostu przełamać przyzwyczajenia. Istnieją produkty zastępujące sól, ale żaden nie smakuje jak sól. Ich także trzeba się wystrzegać, jeśli masz kłopoty z sercem, ciśnieniem krwi, nerkami, dopóki nie skontaktujesz się z lekarzem. Zamiast tego lepiej zacząc używać innych dodatków smakowych, takich jak sok cytrynowy, jogurt naturalny, zioła, przyprawy i winegar.

– 2. Staraj się jadać mniej produktów już przygotowanych, gdyż z reguły dodano już do nich znaczną ilość soli. Unikanie tych produktów jest i tak korzystne dla zdrowia (więcej włókien, mniej strat minerałów i witamin), więc jest krokiem we właściwą stronę. Poprawi to także smak twoich posiłków, ponieważ świeże z natury lepiej smakuje. Brak jest większych ilości gotowych produktów wyprodukowanych z myślą o ludziach, którzy chcą ograniczyć spożycie soli. Nie możesz więc po prostu pokręcić się po sklepach i wybrać zwykłego łupacza (rodzaj ryby- przyp. tłum.) zamiast wędoznego, albo niesolo- nego masła zamiast solonego.

– 3. Zastanów się, w jakich produktach naturalna zawartość soli jest wysoka i jedz ich mniej. Odnosi się to do wędzonych ryb i mięsa konserwowego, takiego jak szynka czy bekon, ale także do podstawowych produktów, jak masło, margaryna, ser. Generalnie rzecz ujmując, produkty roślinne zawierają mniej soli niż mięso. Spożywaj większe ilości zbóż (ryż, makarony, naleś- niki), rośłin strączkowych (od zupy z soczewicy do sałatki z czerwonej fasoli), a także więcej owoców i warzyw (surowych lub mrożonych, ale nie puszkowych, które są naogół solone), to nawet się nie zorientujesz, kiedy zaczniesz jeść mniej soli.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>