SOD

Sód, wespół z potasem, reguluje równowagę transportu wody do zewnętrznycvh komórek w organizmie. Jest to podstawowa funkcja tego minerału. Przeciętna osoba dorosła ma od 75 do 87 g sodu w organizmie. Większość znajduje się we krwi i w płynach wokół komórek. Znaczna jego część wbudowana jest w kości.

Chociaż sód jest ważnym minerałem i nawet niewielka jego utrata – rzędu 10 g – spowoduje poważne objawy niedoboru, to o wiele częściej cierpimy z powodu jego nadmiaru. Ilość soli, czyli czystego chlorku sodu, którą dodajemy do jedzenia, znacznie przewyższa nasze potrzeby, co często prowadzi do negatywnych efektów.

Napływ, źródła i niedobory. Napływ sodu do organizmu jest bardzo zróżnicowany, ale większość ludzi dostaje go prawdopodobnie 10-15 razy więcej niż potrzeba. Tak naprawdę, to w ogóle nie potrzebujemy sodu z soli. Wystarczająco dużo tego minerału znajduje się w porduk- tach naturalnych.

Prawie każdy gotowy produkt zawiera sól: chleb ma około sto razy więcej sodu niż żyto. Masło, bekon, ser, puszkowe i marynowane mięso, parówki i salami, margaryna, ryby w puszkach, nawet płatki śniadaniowe zawierają dużo sodu, podczas gdy ich surowe składniki nie.

Niedobór sodu możliwy jest w klimacie gorącym lub po wysiłku w czasie upałów. Generalnie jednak sód należy do minerałów, których otrzymujemy nadmiar i zajmiemy się nim w rodzdziale XI.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>