Symptomy niedoboru cynku

Dobrze znanym efektem braku cynku jest spowolnienie procesu gojenia. Białe plamy na paznokciach mogą wynikać z braku cynku, ponieważ wiąże się on z albuminą w proteinach, jej brak z kolei powoduje plamy. Dodatkowe dawki cynku nie zlikwidują plam. Muszą odrosnąć nowe paznokcie. Ale zapobiegną one ponownemu pojawieniu się plam.

Ostatnio ustalono, że brak cynku łączy się z pogorszeniem się smaku. Symptom znany jako dysgeusia lub hypogeusia (upośledzenie smaku), dotyka osoby po gwałtownej chorobie układu oddechowego, takiej jak bronchit i powoduje zanik smaku lub stopniowe pogarszanie się poczucia smaku i/lub węchu. Ci ludzie mają niski poziom cynku w organizmie i dobrze reagują na jego dodatkowe dawki. Brakowi poczucia smaku może towarzyszyć, lub też może on być przyczyną utraty apetytu. Prowadzi to do spożywania mniejszych ilości jedzenia i utraty wagi.

W ciągu dziesięciu lat od odkrycia efektu niedoboru cynku, próbowano manipulować jego napływem do organizmu tak, aby zaradzić otyłości. Poprzez podawanie aminokwasu o nazwie L-histydyna, który usuwa cynk z organizmu, uzyskuje się efekt kontrolowanego braku apetytu. W badaniach przeprowadoznych przez dr Roberta I. Hinken’a, dyrektora Centrum Odżywiania Molekularnego i Zaburzeń Czuciowych, grupie studentów colleg’u (nie otyłym) podawano L-histydynę. Po tygodniu zaczęli oni mniej jeść i stracili około 1 kg wagi. Prowadzi się obecnie prace nad znalezieniem minimalnej dawki aminokwasu powodującej oczekiwany efekt, bez powodowania niepożądanych efektów niedoboru cynku, większych niż jest to absolutnie niezbędne. Po osiągnięciu odpowiedniej wagi podaje się dodatkowe dawki cynku, który natychmiast przywraca dawny apetyt i poczucie smaku.

Nikt jednak nie powinien sam redukować ilości cynku w organizmie, aby w ten sposób obniżyć apetyt. Dla większości ludzi korzystne byłoby przestawienie się na jedzenie w mniejszych ilościach – psucie apetytu poprzez brak cynku musi być bowiem kontynuowane przez całe życie, aby znowu nie przybrać na wadze. Dłuższa kuracja tego typu może być niebezpieczna dla zdrowia. Z drugiej strony, osoby odchudzające się nie powinny brać dodatkowych dawek cynku.

Najlepszym jego naturalnym źródłem są owoce morza, takie jak śledzie i ostrygi. Następne w kolejności jest mięso, potem nasiona zbóż, orzechy, groszek i fasolka, które także zawierają go znaczne ilości. Tabletki z cynkiem, w żelatynowanej formie ułatwiającej absorpcję, sprzedaje się w sklepach ze zdrową żywnością.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>