WAPŃ

Wapń obecny jest w naszym organizmie w największej ilości, na dorosłą osobę przypada około 1200 g. Z tego 99% przypada na nasze kości, gdzie związki wapnia tworzą solidną podstawę naszego kręgosłupa i zębów.

W przeciwieństwie do tego, co się na ogół myśli, kości nie są statyczną niezmienną częścią ciała. Ulegają one ciągłym zmianom nawet w czasie dorosłego życia, chociaż nie jest to aż tak widoczne, jak u rosnącego dziecka. Uważa się, że codziennie zasila i opuszcza kości około 700 g wapnia. Nawet u osoby dorosłej następuje więc całkowita wymiana kręgosłupa około raz na dekadę. U dzieci ma to miejsce prawie co roku.

Wapń jest więc ważnym materiałem służącym do odbudowy, mimo że niezbędne mu są inne elementy, szczególnie fosofor. Wymaga to także korzystnego klimatu odżywiania, aby mogło poprawnie działać.

Pozostały jeden procent wapnia, który znajduje się w naszej krwi, a nie w kościach, pełni inne ważne funkcje. Jest niezbędny przy skurczach mięśni i krzepnięciu krwi. Wapń determinuje także siłę reakcji nerwowych na pobudzenie.

Poza funkcjami, których wapń jest głównym komponentem, pełni on także rolę aktywizującą enzymy, które z kolei są niezbędne do inicjowania innych procesów ciała. Wapń pomaga na przykład organizmowi użyć żelazo, jest niezbędny do wydzielania mleka i funkcjonowania hormonów. Jest również niezbędny do prawidłowego funkcjonowania hormonów przytarczycznych. Tak samo, jak w przypadku produktów żywnościowych, większa część naszej wiedzy dotyczącej wapnia jest oparta na rezultatach jego braku.

Zalecany dzienny dopływ wapnia w Zjednoczonym Królestwie wynosi dla osób dorosłych 500 mg na dzień, podczas gdy uważa się, że dzieci do jednego roku życia potrzebują co najmniej 600 mg, a nastolatki 700 mg.

Amerykanie zalecają 800 mg dziennie dzieciom i dorosłym. Dzieciom do jednego roku życia zaleca się 500 mg dziennie. W czasie ciąży i karmienia piersią liczba ta wzrasta w obu krajach do 1200 mg. Dzieci karmione piersią potrzebują mniej wapnia, gdyż przyjmują go tą drogą więcej.

Zalecany dzienny dopływ wapnia ma za zadanie równoważyć jego codzienne straty. Odbywa się to przez urynę, kał i w dużo mniejszym stopniu poprzez pot. Dzienny odpływ wapnia z organizmu to suma wapnia zawartego w jedzeniu, lecz nieprzyswojone- go, zawierającego wapń starych komórek skóry i zużytych soków trawiennych. Jego ilość jest sprawą indywidualną, ale zawiera się zwykle w przedziale 550-1000 mg na dzień.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>