Witamina B5 i B6

Witamina B5 to nic innego jak kwas pantotenowy, którego rola polega na przerabianiu elementów pokarmowych na energię i branie czynnego udziału w wytwarzaniu lipidów, neurotransmiterów, kilku hormonów oraz hemoglobiny. Brak odpowiedniej ilości tej witaminy w strukturach naszego organizmu może wywołać pieczenie stóp i różnorakie choroby neurologiczne. Witamina B5 jest w głównej mierze obecna w drobiu, brokułach, grzybach, pomidorach, awokado a także pełnych ziarnach zbóż. Kolejną ważną substancją z tej grupy jest witamina B6, która tak naprawdę jest pirydoksyną, pirydoksalem i pirydoksaminą. Jej zadanie jest szczególnie ważne albowiem pomaga w redukcji homocysteiny i znacznie obniża możliwość zapadnięcia na choroby serca. To nie wszystko do czego zdolna jest witamina B6, pomaga ona także w przerabianiu tryptofanu w niacynę i serotoninę. Te dwie substancje są neurotransmiterem, który ma istotny wpływ na apetyt, sen czy też dobry nastrój. Gdyby tego było mało ma on również swoją rolę do odegrania w produkcji czerwonych krwinek i dokłada swoją cegiełkę do układu odpornościowego. Witamina B6 w dużych ilościach mieści się w rybach, mięsie, drobiu, tofu, soi, roślinach strączkowych, ziemniakach oraz bananach.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>