Wpływy zewnętrzne i kalorie

Co roku, wraz z naszym rozwojem, zewnętrzne wpływy kształtują nasze poczucie smaku. Jeśli szkolna kuchnia „morduje” kalafior rozgotowując go na papkę, to całe pokolenie uczniów może go znienawidzieć. Przyciągająca wyobraźnię reklama płatków śniadaniowych może spowodować, że oglądające je dzieci pozostaną im wierne na zawsze.

Podstawowe nawyki zostają uformowane do około dwudziestego roku życia. Późniejsze ich zmiany są na ogół wynikiem okoliczności, takich jak przeniesienie się do innego kraju, czy narzucona sobie dieta, a nie świadomego wyboru. Nawyki te zaś są, jak wspomniałam, blisko związane z naszymi korzeniami emocjonalnymi – religią, rodziną, wspomnieniami z dzieciństwa.

Niewątpliwie instynkt nie odgrywa tu ważnej roli. A jedzenie, które wybiera dla siebie większość ludzi, nie wydaje się być tym, o co prosi ich organizm. Jeżeli uważasz swoje jedzenie za coś w rodzaju budżetu kalorii, to przeznaczasz go coraz częściej na słodkie, przetworzone pokarmy.

W ciągu ostatnich dwustu lat cukier i tłuszcz stały się najtańszymi i najpopularniejszymi źródłami kalorii. Są one także najbardziej kaloryczne ze wszystkich rodzajów składników, które znamy. Jedna uncja (31,1 g) cukru zawiera 112 kalorii, a jedna uncja tłuszczu, dwa razy więcej. W zawierającej je małej (wagowo) ilości jedzenia znajduje się zadziwiająco dużo kalorii. Jedna uncja cukru zawiera tyle samo kalorii, co cztery uncje sera żółtego. Uncja masła, którą bez trudu spożywamy na śniadanie, zawiera tyle samo kalorii co pięć jabłek.

Jeśli chodzi o „dostawę” minerałów, to mamy tu do czynienia z niefortunnym zjawiskiem. Cukier bowiem – nasz biały cukier, który dostarcza naszemu organizmowi około 20% energii, nie posiada praktycznie żadnych minerałów. Tłuszcz zaś, który dostarcza nam ponad 40% energii, zawiera minerały w znikomej ilości i wyborze.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>