Zlew w kuchni i brak równowagi

Nie możemy winić za straty minerałów innych ludzi. Wiele z nich spływa rurami z naszego zlewu lub ląduje w śmietniku. Większość z nich pochodzi z warzyw. Zaczynamy od pozbycia się zewnętrznych liści, najbardziej obfitującej w minerały części rośliny. Następnie obieramy zewnętrzne części korzenia rośliny. Jeszcze więcej minerałów wypłukujemy pozostawiając rośliny w wodzie. Na końcu wylewamy wodę, w której gotowaliśmy warzywa. Pozostanie w niej znaczna ilość minerałów.

Aby zachować maksymalną ilość minerałów należy postępować tak, jak w przypadku witamin: użyć tak dużo warzyw, jak to możliwe, nie płukać ich, zwłaszcza jeżeli woda ma do nich szeroki dostęp na skutek krojenia. Gotować je w minimalnej ilości wody przez minimalny okres czasu i użyć pozostały płyn jako bazę do sosów, zup lub potrawek, kiedy to tylko możliwe.

Usunięcie elementu śladowego lub innej substancji odżywczej – oliwy, witaminy lub enzymu – w czasie obróbki może spowodować znacznie więcej, niż tylko stratę tego elementu. Wynika to ze współzależności wielu ważnych elementów jedzenia. Jeśli pozbawimy je jednego z nich, drugi nie może odpowiednio funkcjonować.

Minerały są szczególnie podatne na ten proces, jako że stanowią część enzymów, substancji proteinowych inicjujących wiele procesów naszego ciała. Strata chromu może, na przykład, przyczynić się do trudności z „obróbką” zjadanego przez nas cukru. Ostatnio wiedza o tym przyczyniła się do skutecznego użycia chromu w niektórych przypadkach cukrzycy. U ludzi cierpiących na cukrzycę, która polega na złym trawieniu cukru, poziom chromu jest znacznie poniżej normy. Niektórzy pacjenci przyjmujący chrom mogli zmniejszyć dawki, albo nawet zrezygnować z zażywania insuliny.

W naturalnych, nieobrobionych produktach, znajdują się zwykle potrzebne w procesie trawienia minerały i witaminy, jak na przykład chrom w trzcinie cukrowej. Rezultat obrobki może więc okazać się poważniejszy, niż się wydaje. Tracąc naturalną równowagę w naszym pożywieniu, stawiamy pod znakiem zapytania całą jego wartość.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>